Prima pagină > deprinziare, politruce > cine e mai penibil, traducerea sau Walesa ?

cine e mai penibil, traducerea sau Walesa ?


http://www.ziua.net/news.php?id=135&data=2006-12-19&ziua=836f9a854211ece

„Daca acum 50 de ani mi-ar fi spus cineva ca voi trai aceste momente, sa vin in Romania si sa nu fie nici un securist in spatele meu sa ma urmareasca, nu l-as fi crezut. Ar fi trebuit sa-mi traga cativa pumni in dinti ca sa cred ca asa ceva ar putea fi posibil. Daca m-ar fi convins in acest fel, chiar daca n-as mai fi avut dinti, as fi fost cel mai fericit om din galaxie.”

Impresionanta este recurenta reflexiva in gandirea marelui revolutionar si lansarile filosofice in lumea simbolurilor, picajul vertical in hermeneutica combinat cu acoperirea de teren pe orizontala, amplitudinea faptelor expuse se impleteste armonios cu idealurile cosmice si galactice ale fericirii si pacii eterne, toate inmuiate discret si de efect in ambiguitatea fundamentala a jocului dintre vazut si nevazut, material si spiritual, finit si infinit
Discutia nu se practica la nivelul maieutic boolean cum s-ar crede la o prima vedere, ci intervin orizontul si spatialitatea ca factori in stabilirea semnificatiei si accederea la stadiul initierii prin ritual spiritual al pumnilor in dinti.
Intoarcerea in trecut nu se face metempsihotic sau oniric, ci retrospectiv meditativ si scurtcircuitat intermitent, lungimea la care laureatul premiului Nobel se arunca pe sine este de 50 de ani. Asupra semnificatiei numarului nu voi insista, suculenta, rotunjimea si perfectiunea acestei jumatati de secol sau radical din dublu lui inmultit cu 5, sunt doar cateva cai de a proceda la scaldarea in baia de intelesuri. Poetic si contemplativ, omul nostru polonez vede o scena familiara a plaiurilor mioritice in acele vremuri. Solitar, colindand pe taramurile tarii romanilor, urmarit numai de umbra sa si de un securist inerent, Walesa deruleaza fantezia adaugand amanunte picante, dinamice de o exactitate matematica, starea contemplativa asemanatoare cu cea descrisa de Calistrat Hogas in nuvela Taine este brusc curmata de pumnii in dinti trasi conditional de catre securist ca fiind singura posibilitate de a aduce polonezul la realitatea de peste 50 de ani. Aici indubitabilul ne joaca feste, misterul croit si pendularea intempestiva intre imaginar si real incepe un joc al interepatrunderii incat sensibila diafragma care le separe devine confuza si irelevanta. Dupa acesti pumni nici macar povestitorul nu mai stie daca e convins sau nu dar, mesajul final ne salveaza din apoplectica panica, e fericit. Asta e cel mai important, nu stim daca pumnii in dinti sau dintii lipsa il fac fericit dar deja aceste amanunte nu mai intereseaza pe nimeni, universul galactic extraplanetar e martor la trairea intensa a eroului, care in eventualitatea acelor pumni, plus conditionat de scosul dintilor – amanunt care insa isi pierde din importanta si semnificatie – la care se adauga si dilema patrunderii unor intelesuri, cu foarte mare grad de dificultate, eh, in final fericirea e cea care triumfa. Pozitivismul carnatului polonez, argumentele inefabile combinate cu fortza imuabila converg catre starea finala de beatitudine si uniune sindicala cu galaxia, universul, securistul, dintii, pumnii, romania, mioritza si puterea de convingere.

zi-mi originalul in poloneza sa ma prind daca e buna traducerea.
daca nu o ai, da-mi-o macar pe-aia in manciuriana, cantoneza abia o balbai.

oricum, nu-nteleg ce nu-ntelegi. autorul vorbeste despre un personaj actualmente fictiv, in trecut real. acest personaj sparge bariera autor/opera, transcendand spatiul oniric realist si disparand din prezentul in care ar fi putut coexista cu autorul. autorul insa este martor observator al fenomenului actual, observator obiectiv situatiei curente, pentru ca situatia curenta ii permite sa fie obiectiv, in timp ce in trecut situatia curenta de-atunci nu-i permisese. in acest context, autorul vorbeste despre personajul fictiv cu perplexitate, disparitia (intru fictiune, a se citi noica pentru analiza lui intru) il face fericit. un singur lucru l-ar putea convinge de realismul disparitiei intru fictiune: un pumn real in dinti de la personajul fictiv. cum s-ar putea acest lucru, ma vei intreba. pai singura cale este ca trecerea de la real la fictiv sa nu se faca brusc, ci prin intermedieri. astfel trebuie sa reformulam expresia precedenta prin prisma unei transformari izomorfice. un pumn real in dintii realo-fictivi de la personajul fictiv. acum intelegi sper, ca personajul fictiv l-ar pocni in dintii fictivi, in timp ce autorul real ii va poseda in continuare pe dintii reali. mai departe, lipsa dintilor fictivi l-ar face fericit. mi se pare normal, asigurarea medicala stomatologica nu acopera dintii fictivi (o scapare ce va fi corectata in curand, sunt convins), asa ca autorul isi traieste clipa de fericire fictiva cu traire reala.

abordare stiintifico-literara
Semantica:
La nivel semantic avem prezentate aventurile unui polonez intr-un
periplu temporar initiatic in care, foarte subtil si cu nonsalanta, personajul nostru se lasa pe sine acasa, si continua calatoria povestind cu drag pataniile si pildele propriului personaj depersonalizat.
Cum ziceai, de-aici si vitejia proverbiala poloneza iesita din comun, nepasarea cu care ride stirb la pumnii securistului retragandu-se buimaci si neputinciosi dintre dintii lui. Polonezul ramas acasa e desigur superior celui plecat in timp si isi da seama imediat si cu detasare ca totul e o fictiune si ca peste 50 de ani el isi va recapata dintii iar securistul nici nu a existat.
Ca proba a ascutimii mintii, in final, intr-un gest de sacrificiu suprem, laureatu isi asuma urmarile imposibile ale fictiunii si ne paseaza spiritual concluzia ca este cel mai fericit din galaxie chiar daca asa ceva nu s-a intamplat, sau in pofida pericolului inexistent al acestei inchipuiri care ar fi putut cel mult sa ii stirbeasca simtul irealitatii.

Sintaxa:
Dispersia si explozia de sensuri si idei se produce insa unde ne asteptam mai putin, la nivel sintactic si morfologic, aici constructia frazeologica sparge tiparele gramaticii romane aceasta renuntand spasit a mai face fata intelesului (cu I mare) resemnandu-se obosita la sfarsitul cugetarii undeva in deriva semnelor de punctuatie cazute si ele intr-o dizgratie finala si neputincioasa, agatate umil si inghesuite in unghere lasate cu generozitate pe alocuri de pauzele de respiratie ale autorului.
Rusinate de maretia ideilor, topica frazei, partile de propozitie, subiecte, predicate sunt de negasit, ele isi deroga dreptul lor preemptoriu devenind simple unelte in mana maestrului, bietele substantive sau verbe luand parte incognito, intr-o betie a creatiei, la alcatuirea marii compozitii.
O alternativa posibila ar fi ca limba poloneza sa aibe o mare acoperire si flexibilitate in prezentarea urmarilor concrete ale unor intamplari care nu s-au petrecut si nu se vor petrece vreodata, din fericire cunostiintele mele de poloneza se rezuma la fizioterapeuta grasana la care m-am dus vreme de doua luni fara sa stiu ca in timp ce stateam de vorba cu ea ma taxa pe ceas la tarif de masaj holistic (aici poate fi cheia, cred ca asta spune multe despre urmarile in concret a ceea ce nu s-a petrecut; mie banul mi l-a luat real in timp ce masajul ei era fictiv).

De vorbit despre:
Simboluri – cerbicia securistului, pumnul in dinti sunand limpede ca cristalul, evitand clasicul duo: „un pumn in cap si un cap in gura”.
Concluzie – cum va arata omenirea dupa aceasta declaratie?!
Impactul la nivel academic si nobelear stiut fiind ca autorul este laureat al unora din institutiile de mai sus.
Incercari – vorbind despre laureati nobel, o tema posibila: influenta relativitatii in compozitia walesiana.

Anunțuri
Categorii:deprinziare, politruce
  1. Niciun comentariu până acum.
  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: