Prima pagină > baliverne > Despre cruzimea procesului de predare a cursurilor de calculatoare.

Despre cruzimea procesului de predare a cursurilor de calculatoare.


(in original la website-ul lui Dijkstra – link)

A doua parte a acestui discurs urmareste cateva din consecintele stiintifice si educationale ale presupunerii ca „calculatoarele sunt intr-adevar o noutate radicala”. Ca sa putem explica cu claritate aceasta presupunere, va trebui sa fiu foarte exact vis-a-vis de ceea ce inteleg prin „radical”, cel putin in acest context. Voi face asta in prima parte a discursului, in care voi produce dovezi in sprijinul afirmatiei.

Modul rational normal in care astazi planificam ceva pentru maine este cel in care folosim vocabularul de ieri. Facem asta pentru ca incercam sa ne descurcam cu concepte care ne sunt familiare si care si-au dobandit intelesul in cursul experientelor noastre anterioare. Binenteles, cuvintele si conceptele nu sunt perfect alese, pentru ca viitorul va fi diferit de trecut, dar, chiar si asa, vom incerca sa le extindem putin intelesul. Lingvistii sunt familiari cu fenomenul evolutiei cuvintelor in timp, si de asemenea stiu ca procesul este incet si gradual.

Ce urmeaza este modul cel mai natural in care incercam sa abordam problema noutatii: prin intermediul unor metafore si analogii vrem sa legam noul de vechi, noutatea de ce ne e familiar. In contextul unei schimbari incete si graduale, procesul merge suficient de bine; in contextul unei discontinuitati abrupte insa, metoda nu mai functioneaza: desi putem glorifica metoda ca fiind „de bun simt”, experienta noastra anterioara nu mai este relevanta; analogiile devin superficiale iar metaforele aduc mai degraba confuzie decat clarifica. Aceasta este situatia caracteristica unei noutati „radicale”.

Modul de abordare al noutatii radicale cere o metoda ortogonala. Trecutul, experientele traite si obsinuintele create in acest trecut trebuiesc considerate un accident nefericit al istoriei, iar noutatea radicala trebuie apropiata cu o minte deschisa, refuzand in mod constient orice legatura cu ceea ce este deja familiar, pentru ca familiarul a devenit inadecvat. Trebuie, cu un fel de dubla personalitate, incercata asimilarea noutatii radicale ca si topic complet separat si izolat. Procesul insa este similar crearii si invatarii unei limbi care nu-si are traducere in limba materna (oricine a invatat mecanica cuantica stie despre ce vorbesc). Nu e nevoie sa adaug, ajustarea la noutatile radicale nu este un sport foarte popular, pentru ca necesita munca indarjita, si din acelasi motiv, noutatile radicale sunt chiar evitate.

Acum va veti intreba deja de ce am pierdut atata timp explicand ceva atat de simplu si evident precum notiunea de noutate radicala. Motivul este extrem de simplu: noutatile radicale sunt atat de deranjante incat creaza reflexe de suprimare sau ignorare, pana la extrema in care simpla lor existenta este mai degraba negata decat admisa.

Am sa aduc un scurt exemplu din istorie. Carl Friedrich Gauss, „printul matematicii”, dar din pacate un caracter slab, in mod cert era constient de soarta lui Galieo – si ar fi putut prezice calomnierea lui Einstein – cand a decis sa-si treaca sub tacere descoperirea matematicii sale ne-euclidiene, lasand astfel reactia publica dura la descoperire pe umerii lui Bolyai si Lobachevski. Poate ca este si mai clar daca mergem un pic mai departe, catre Evul Mediu. Una din caracteristicile Evului Mediu era ca „rationametul prin analogie” era cel preferat; o alta caracteristica era aproape completa stagnare intelectuala, si acum intelegem de ce cele doua merg mana in mana. Motivul pentru care mentionez asta este pentru ca dezvoltand o minte care depisteaza analogiile fortate, cineva poate detecta modalitatea „medievala” de gandire folosita inca in zilele noastre.

Un alt lucru pe care nu reusesc sa-l mentionez suficient este ca fractiunea populatiei pentru care schimbarea graduala este aproximativ singura modalitate de gandire este extrem de larga, probabil mult mai larga decat m-am asteptat. In mod cert, atunci cand am inceput sa observ fenomenul, numarul celor in situatia respectiva mi-a depasit asteptarile.

De exemplu, vasta majoritate a comunitatii matematicienilor nu a incercat niciodata sa schimbe presupunerea ca lucrand in bransa matematicii va ramane pentru mult timp acelasi tip de activitate mentala care a fost dintotdeauna: noi topici vor apare, inflori si dispare asa cum s-a intamplat si in trecut, dar, cu creierul uman fiind cum e, metodele noastre de predare, invatare si de inteles matematica, de rezolvare a problemelor si de descoperire in domeniu vor ramane in cea mai mare parte aceleasi. Herbert Robbins explica clar de ce nu crede in posibilitatea unor pasi radicali in abilitatile matematice:


Nimeni nu va fi capabil de a alerga 100m in 5 secunde, indiferent de cat de mult a investit in masinarii si antrenament. Acelasi lucru poate fi spus si despre creier. Mintea umana nu este diferita acum de ce a fost acum cinci mii de ani. Si cand se ajunge la matematica, trebuie realizat ca vorbim despre mintea umana la limita extrema a capacitatii.

Comentariul meu de pe margine a fost „atunci reduceti gradul de folosire al creierului si folositi calculatoare!”. Folosind chiar analogia lui Robbins, cineva poate spune ca, pentru a ajunge cat mai repede din punctul A in punctul B, in momentul de fata exista alternative la alergat care sunt de cateva ordine de magnitudine mai eficace. Robbins refuza direct sa accepte orice alta alternativa la modalitatea clasica de folosire a creierului in domeniul matematicii, astfel exorcizand primejdia noutatii radicale printr-o metoda simpla in care ajusteaza definitia matematicii la nevoile sale: in mod simplu, prin definitie, matematica va continua sa fie ce-a fost si pana acum. Si cu asta incheie capitolul matematicienilor.

(va urma)

Anunțuri
Categorii:baliverne
  1. Niciun comentariu până acum.
  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: