Prima pagină > baliverne, cugetare > De Dumnezei

De Dumnezei


Le iau pe rand, nu ti-am citit restul de emailuri, banuiesc ca o sa imi iau pentru acasa parte din ele.
„the opposite of faith is certainty, not doubt”. asta poate fi ca aia cu mi-a fost dor de dumneavoastra baiazid de o fereastra. Deci pentru faptul ca suna cool sa smulga un zumzet de mirare de la audienta. in plus are darul de a soca prin cutezanta, prin afirmarea a tocmai ceea ce credeam ca e certainty, ca faith is certainty. Obiectiv spus cred ca toata chestia asta e cam bullshit presarat ca rabi sa isi vanda cartea. Insa.
La nivel personal de formatie tutuceanist, ma avant dincolo de ce a vrut sa zica poetul. am de multe ori temerara ambitie de ma lua la intrecere cu autorul pe care il inviuiesc ca nu a inteles nimic din ce a zis si ca e sansa mea sa il rectific. Si atunci incep sa inteleg mai multe decat trebuie, sau cel putin am senzatia ca inteleg. E nasol. Dar m-am obisnuit cu latura mea cutuceanista si continui sa tin un echilibru intre toate partile componente. Deci ce vrea acea parte a personalitatii mele sa zica este ca o alta aiureala mincinoasa ni s-a servit la cele doua extreme ale intelegerii vis-a-vis de ce inseamna dumnezeu. O data e extrema religioasa, cu teologia pulii, cu pedofili, cu coruptie, cu povesti imbecile, cu biblii, cu jesus, cu mohamed, cu toti dumenzeii masii de care nu ma simt sub nicio forma atras sau invecinat cu. In plus acel Dumnezeu sub aspect santa claus care distribuie bilete fie in iad fie in rai, mi-e cam jena insa cred ca e o reprezentare absolut hilara. Pe partea ailalta ma simt la fel de strain de gasca de atei convinsi, mi-e groaza de certitudinea pe care dansii si-o aroga, la fel de groaza cum mi-a fost cand i-am auzit pe doi indivizi discutand intr-un A&W la o cafea: „allah e singurul si cel mai presus adevar, nu exista nimic mai adevarat ca alah”. Am citit Richard Dawkings, or Sam Harris si m-am inspaimantat de lipsa de dubii a indivizilor. Nu ma pot identifica cu nici unii, sa se duca cu dumnezeii mamii lor cu tot unde vor insa ma vad in situatia in care ii resping pe toti deopotriva, si pe aia cu dumnezei si pe aia fara. Faptul ca de-a lungul a catorva secole, de la inchizitie incoace am fost marcati de „crede si nu cerceta” are aceiasi valoare cu „capitalism – a love story”. Adica sa ma scuzi, eu nu ma pot dezice de un sistem care cred ca este singurul care reprezinta calea catre calitate. Pentru faptul ca trendul este sa il calcam in picioare, si sa il prezentam cum ca uite din cauza capitalismului se intampla ce se intampla, la fel sa se zica ca „crede si nu cerceta” apropo de credinta, mi se par in final treburi ne-reprezentative. Sunt asadar intr-o faza de re-evaluare si respingere a oricarei popular belief, vreau sa gandesc si sa simt cu mana mea. Deci ma indoiesc ca „crede si nu cerceta” este calea catre acolo (nu stiu ce e acolo insa cam asa ceva e dumnezeu). Este calea gresita sa ajungi „acolo” prin experienta altora si mai ales prin sintagma „crede si nu cerceta”. Deci daca „acolo” inseamna dumnezeu si faith, opozitul lui faith este certainty. Ca sa ajungi la faith trebuie sa ai dubii, evident ca zici ca confund dumnezeu cu un fel democratie avansata insa asta e dumnezeul meu, nu cer nimenui sa creada in el, nici macar tu chiar daca esti popa.

Scuze ca raspund atat de scurt, dar mi-ai raspuns cum ajungi la faith, si anume cu opusul lui certainty, si anume cu doubt. Problema este ca dupa ce ai ajuns acolo, doubt-ul s-a dus, iar certainty-ul s-a instalat. Singura scapare de certainty este sa nu ajungi niciodata la faith, si intr-adevar sa urmezi procesul de cautare a calitatii la infinit. Din pacate, pentru asta tre sa ai faith in proces, si certainty-ul ca functioneaza. Oricum m-as uita la ele, sunt permanent mana in mana, niciodata opuse.
Din cauza de o intorsatura de-asta de condei tampitul pe care l-am avut la sociologie in facultate mi-a pus 8, dupa ce le-a dat tuturor celorlalti 10. Nesimtitul naibii.

ba m-am luat eu de dumnezeii tai sau te-am rugat eu sa crezi in dumnezeii mei ?
ce dumnezeii masii ? oricum n-ai inteles nimic, ia pune mana pe un creon si fa un conspect. trimite-l sa verific ce-ai inteles si dupa aia daca ai inteles ce trebuie stam de vorba. ok?
pe bune, ma faci sa fac ce-a facut witty

Categorii:baliverne, cugetare
  1. Niciun comentariu până acum.
  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

